ایستاگرام ما

ازدواج سنتی یا مدرن، اولویت با کدام است؟

10 تير 1402 ساعت 12 و 20 دقیقه
ازدواج سنتی یا مدرن، اولویت با کدام است؟
همه جوامع در حال گذار از سنتی به مدرنیته با چالش های تغییراتی شدیدی مواجه هستند که اجتناب ناپذیر بوده و بر بطن و فرهنگ  جامعه تاثیر می‌گذارد. یکی از این تغییرات دگرگونی در سبک زندگی  فردی و اجتماعی است که یک نمونه واضح آن نگرش افراد و خانواده‌ها به ازدواج و سبک ازدواج است. 
معمولا دو گونه ازدواج در جوامع متدوال است.ازدواج سنتی و ازدواج به اصطلاح امروزی. امری که جوانان را در اتنخاب یکی از این دو شیوه مردد کرده است. 
ازدواج سنتی: در این نوع ازدواج، خانواده‌ها برای انتخاب شریک زندگی فرزندشان نکاتی را در نظر میگیرند که از عرف و فرهنگ جامعه نشات گرفته و نقش  تجربه و کدخدامنشی در آن پررنگ است. در این سبک ازدواج معمولا پسر انتخابگر بوده و  از میان دختران مورد نظر، یک نفر را برمی‌گزیند.این گزینش معمولا بعد از اعلام آمادگی پسر برای ازدواج صورت میگیرد. والدین بر اساس معیارهای خانوادگی، شروع به تحقیق و پرس‌وجو کرده و پس از بررسی های لازم بر اساس اصول و قوانین خانوادگی یک نفر را برگزیده و با نظر خواهی از ریش‌سفیدها و عقلای قوم انتخاب نهایی صورت میگیرد.
ازدواج سنتی معمولا با خواستگاری رسمی و خانوادگی شروع شده و خانواده‌ها برای بررسی انطباق اصول و هنجارهای یکدیگر، سنجش را آغاز میکنند. در صورت تطابق خانوادگی نظرخواهی از دختر و پسر انجام شده و در صورت رضایت دو طرف خواستگاری رسمی و مراسم عقد انجام میشود. البته در شکل امروزی‌تر آن اندکی به دختر و پسر فرصت میدهند تا طی چند جلسه گفتگو، همدیگر را بیشتر بشناسند.
 

 کدامیک موفق‌تر است، ازدواج‌ سنتی یا امروزی؟ 
هنوز هم ازدواج‌های سنتی در مقایسه با ازدواج‌های امروزی‌تر، به لحاظ توجه به هنجارها و قوانین خانواده‌ها، ازدواجی امن‌تر و باثبات‌تر محسوب میشوند‌. اما در اینگونه ازدواج‌ها برخی ویژگی‌های فردی دو طرف در نظر گرفته نمیشود. به عنوان مثال ابعاد عاطفی، جنسی و ویژگی‌های شخصیتی و سبک رفتاری فرد کمتر مورد توجه قرار میگیرد. به دلیل اینکه این ویژگی‌ها بر عکس خصائص جسمانی، خانوادگی و سطح اجتماعی فرد متقابل کمتر ملموس است و در ازدواج‌های خیلی سنتی معمولا خانواده‌ها تمایل به صبر کردن و وقت گذاشتن برای بررسی خصائص فردی طرف مقابل نداشته و در انجام ازدواج عجله دارند. البته این به این معنا نیست که در ازدواج‌های غیر سنتی که با روابط عاشقانه شروع شده و علی‌رغم مخالفت خانواده انجام میشود تمام نیازهای عاطفی و جنسی و ..... زوج‌ها برطرف میشود. متاسفانه کم نیستند زوج‌هایی که با موانع دشوار اجتماعی و خانوادگی مبارزه کرده و بااشتیاق فراوان ازدواج میکنند اما بعد از فروکش کردن این اشتیاق شدید، تازه متوجه میشوند چقدر با هم متفاوتند و این درناکترین نقطه ممکن است. 

جوانان امروزی به کدام شکل ازدواج گرایش بیشتری دارند؟ 
بعد از ازدواج، زن و مرد از خود و همسرشان توقعات و انتظاراتی دارند. بعضی از این انتظارها یا در راستای خصائص فرهنگی، جسمی و طبیعی و شخصی  فرد بوده و یا نسل به نسل منتقل شده‌اند. (مانند نقش فرزندپروری والدین). اما یک سری از این وظایف نسبتا ثابت بوده و یک سری وظایف به مرور زمان و با توجه به شرایط ایجاد شده و تغییر میکنند.
مثلا اگر سال‌ها قبل از یک پسر جوان در مورد دلیل ازدواجش میپرسیدی به احتمال زیاد پاسخ میداد ((می‌خواهم همسری داشته باشم تا به امورات خانه رسیدگی کند و ....)) . بیشتر این  ازدواج‌ها به خاطر نقش‌های اجتماعی و فرهنگی صورت میگرفت ولی امروزه از جوانان میشنویم که برای غذا خوردن به رستوران میروم، برای نظافت یک را نفر را استخدام میکنم و غیره، پس دلیلی برای ازدواج نمیبینم. در مقابل دخترانی که استقلال مالی دارند و نیازی به همسر به عنوان یک تکیه‌گاه احساس نمیکنند میلی به ازدواج از خود نشان نمیدهند. در کنار این مسائل باید بعد آزادی در رفتار و باور جوانان را نیز اضافه کرد پس  برای ازدواج  نقش های اجتماعی و حتی رفع نیاز جنسی کافی نیست و انگیزه‌ای بالاتری میخواهد و دلایل سابق برای ازدواج هرچند عالی و لازم هستند ولی کافی نمیباشند. به نظر میرسد یک ضرورت قوی برای ازدواج کردن، نیاز به صمیمیت و رابطه‌ی پر بار عاطفی با شریک زندگی است. پس اگر نهادهای خدماتی و اجتماعی بتوانند عهده‌دار بخشی از نقش‌های خانه‌داری و آشپزی شوند و زنان نیز بتوانند گرداننده‌ی حداقل بخشی از نیازهای اقتصادی خانواده باشند، این صمیمیت و رابطه‌ی توام با عشق و محبت چیزی نیست که به آسانی و به وفور قابل دسترسی باشد. به عبارت دیگر اگر در گذشته  ازدواج‌ها بدون عشق و عاطفه و صمیمیت جنسی صورت میگرفت و ادامه میافت، امروزه این ازدواج‌ها قطعا دوامی نخواهند داشت چرا که برای جوانان امروز دو پایه و ستون مهم ازدواج ، صمیمیت جنسی و عاطفی است که بدون آن هیچ ازدواجی استوار نخواهد ماند مگر به شکل کجدار و مریز.
دیدگاه های کاربران
برای این خبر دیدگاهی ثبت نشده است
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما بعد از تایید توسط مدیریت در بین دیدگاه ها نمایش داده خواهد شد

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.